Öka DPI inställningarna på skrivbordsmiljön

Tyvärr så får man ibland med stigande ålder också lite försämrad syn. För de som får svårare att läsa text kan det då vara till hjälp om man kan öka upp storleken på text och objekt på datorns skrivbord. Speciellt smått och svårläst kan det vara om man använder sig av skärm som har väldigt hög upplösning.

Så här gör du för att ändra DPI-inställningarna i Windows 10:

  1. Högerklicka på skrivbordet.

  2. Välj bildskärmsinställningar i snabbmenyn.

  3. Under Visningsalternativ drar du i reglaget under ”Ändra storleken för text, appar och andra objekt”. Dra till önskad Zoomprocent. I de flesta fall räcker det med 125%. Om man har en skärm med extremt hög upplösning kan man behöva gå högre än så.

  4. Logga ut från skrivbordet och logga sedan in igen har alla element justerats sig till din önskade storlek.

  5. Se filmklippet för en praktisk demonstration.

Du kan göra samma inställningar i Windows 7 och Vista. Däremot ser dialogrutorna något annorlunda ut i de operativsystemen.