Att tänka på när du lämnar din mobil på reparation!

Vi lagar ett stort antal mobiler varje dag och vi kämpar ständigt med koder och inloggningar. När vi ska laga en mobiltelefon eller en surfplatta måste vi stänga av den. Vi lagar den och sedan vill teknikern komma in i telefonen för att kontrollera funktionerna. För att kunna göra detta behöver vi den s.k. skärmlåskoden. Denna kod låser telefonen när du inte använder den. De flesta har en skärmlåskod på sin telefon. Den andra koden som är viktig är PIN-koden. PIN-koden låser upp ditt SIM-kort så att din telefon kan använda mobilnätet. Vi testar att mobilen kan hitta din mobildataleverantör efter reparationen.

De här två koderna är viktiga vid hårdvarureparationer. Om du lämnar in ditt barns eller någon annans Mobiltelefon så försäkra dig om att du får med dig de här uppgifterna till oss. Det underlättar arbetet avsevärt för vår mobiltekniker.

Om det är så att vi ska hjälpa dig med backup och överföringar så behöver vi kanske följande uppgifter:

  • Apple-ID: för de som har en Iphone.
  • Google-konto: För de som använder en Android baserad telefon såsom t.ex. Samsung, Xperia eller Huawei.

De här kontona används för att komma åt de molntjänster som telefonerna använder för säkerhetskopiering.